Jak długo pracownicy zachowają dodatkowe prawa związane z powodzią?
POWÓDŹ 2024 | Pracodawca musi usprawiedliwić nieobecność pracownika w razie „faktycznej niemożności świadczenia pracy w związku z powodzią”. Za pierwsze 10 dni tej absencji musi wypłacić odpowiednią część minimalnej płacy. Jak długo pracownicy mogą korzystać z tego rozwiązania? I co dalej?
Wciąż pojawiają się nowe pytania związane z powodzią na południu Polski i obowiązków oraz uprawnień przysługujących pracownikom mieszkającym na terenach dotkniętych klęską żywiołową.
- Jak długo pracodawca musi usprawiedliwiać nieobecności pracownika w pracy w związku z powodzią?
Przepisy nie przewidują, ile dni pracownik może być nieobecny w pracy w związku z powodzią. Limit 10 dni dotyczy jedynie odpłatności tej nieobecności. To oznacza, że pracodawca powinien usprawiedliwiać nieobecność pracownika w pracy tak długo, jak długo trwa „faktyczna niemożność świadczenia pracy w związku z powodzią”.
Na razie stan klęski żywiołowej na południu Polski obowiązuje do 15 października 2024 r. Ta data może więc stanowić pewien wyznacznik, do kiedy nieobecności pracowników spowodowane powodzią będą uzasadnione.
- Czy jeśli pracownik sprząta swój dom po powodzi, to jego nieobecność w pracy jest uzasadniona?
Przepis nakazuje pracodawcom usprawiedliwianie nieobecności pracowników w pracy w razie „faktycznej niemożności świadczenia pracy w związku z powodzią”. Ten związek z powodzią należy rozumieć dość szeroko. Nawet jeśli pracownik ma techniczną możliwość dotarcia do pracy, jego pomoc na miejscu może być niezbędna. Najpierw zabezpieczanie dobytku przed zalaniem, a...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta